Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Wie wordt de nieuwe Nokia?

Kevin

New member
Lid geworden
11 jun 2019
We zijn nu aan het begin van het omslagpunt in de S-curve voor de adoptie van BEVs.
Als je kijkt naar de data van Febiac is er in de periode van 2011 tot 2021 een verdubbeling van inschrijvingen van BEVs op minder dan 2 jaar (65% groei per jaar). Als je dat doortrekt, zitten we in 2027 aan ongeveer 500 000 nieuwe ingescreven BEVs in Belgie, wat ongeveer gelijkstaat aan het totale wagenpark.
Dat tempo tot 100% conversie doortrekken is niet realistich, maar tot 80-90% is dat zeker wel, en dat zou dan in 2026 of (inderdaad) 2027 gehaald worden.

Dat lijkt snel, maar het menselijk brein is niet in staat exponentiele groei te begrijpen (cfr virussen). Alle technologieen die ooit doorgebroken zijn, zijn er gekomen via exponentiele groei.

Wat ik me nu afvraag is: Waarom acteren de grote fabrikanten daar niet naar???

Toyota/Suzuki/Mazda/... staan eigenlijk nog nergens met BEVs (Ariya wordt later dit jaar aangekondigd, akkoord), en zijn in mijn ogen ten dode opgeschreven als die niets ondernemen, en snél. Toyota verwacht momenteel 70% ge-elktrificeerd in 2030 (waarvan het grootste deel hybride 52% hybride, 18% BEV, 30% other)

Maar ook fabrikanten die zogenaamd de transitie omarmen, zien de realiteit niet helemaal onder ogen.
Bij de goede leerlingen reken ik oa Volkswagen: zij willen geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren meer uitbrengen na 2030, wat betekent dat er nog wel opties gaan blijven om ze te kopen tot +- 2040.

Ik vrees vooral dat productie van batterijen gaat achterblijven als BEVs een hoge vlucht nemen, want het veiligstellen daarvan tegen 2030 moet NU gebeuren (2030 is nu).

Wat denken jullie, is de projectie te voortvarend of moeten de fabrikanten een tandje bijsteken? Over welke automerken gaan we over 10-20 jaar niet meer spreken?

Bovenaan