Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Waarop letten bij keuze thuislaadstation?

Raf

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Dag Raf,
Bedankt voor uw antwoord,
Waarom zijn er 8 modules nodig in de verdeelkast?
Is 5G6 wel nodig? Volgens mijn mondelinge bronnen (elektricien) zou 5G4 zelfs genoeg zijn voor 22kW trifase, en ik wil maar 11kW leggen.
Cat6 UTP is wel nog een goeie tip. Ik wou nu Cat5E leggen, maar naar de toekomst toe zal Cat 6 misschien geen overbodige luxe zijn.

Het gaat niet over grote afstanden. Zo'n 8 meter kabel.
Dag Kevin,

1x 4P driefasen modulaire differentieelschakelaar en 1x 4P modulaire automaat zijn samen 8 modules breed, vandaar :) .

Ivm de 5G6, zie p.5 onderaan: https://www.acavzw.be/files/ckfinder/files/LEIDRAAD VOOR HUISHOUDELIJKE INSTALLATIES_nl_definitief.pdf

Kevin

New member
Lid geworden
11 jun 2019
Dus 16A 3 fasig is OK met 4 carré, 32A 3 fasig minimum 6 carré. Thanks

• Like
Waarderingen: Raf

Raf

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Als ik naar die laadpalen van Amtron kijk, dan kom ik op 1340401 of 1341404, met als enige verschil dat de beveiliging van de eerste in de verdeelkast komt en bij het andere in het apparaat geintegreerd is.

Wat moet ik dan concreet voorzien in de kast in geval van 1340401 (+ wat is de kost daarvan)?
Dit zou voor mij wel de voorkeur hebben: als ik het apparaat ooit verander, ben ik in elk geval in orde.
Ik denk dat je de 1350401 bedoeld? Dan moet er een type B diff geplaatst worden.

Dus een type B differentieelbeveiliging van 30mA en minimaal 40A benodigd, bijvoorbeeld: Schneider A9Z51440
Bijkomend is een Automaat nodig adhv het gekozen laadpunt, in uw geval (11kW) 16A. Let er wel op dat deze de 3 fasen alsook de N onderbreekt, dus een 4P, bijvoorbeel: Schneider R9F64416

Wat de 6mm² betreft, deze kost maar een fractie meer dan een 4mm², toekomstgericht leg ik standaard een 6mm² maar dit is een persoonlijke mening :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan