Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Mercedes EQC - testrit

PhilipC

New member
Lid geworden
22 dec 2019
vorige week ben ik gaan testrijden met de Mercedes EQC en omdat het zo een geweldige ervaring was deel ik dit graag. Een van de zaken die mij onmiddellijk opviel is het rijbereik, op deze site lees ik dat er 300 km mee gedaan kan worden en dat lijkt mij foute informatie, ik heb er bijna 200 km mee gereden en de batterij stond op 49%, ik ben een rustige chauffeur en het verbruik was minder dan 22 kwu/100 km; dan de rijervaring zelf, de wagen is ongelooflijk stil, zelfs bij 120 amper windgeluid te horen en de rolgeluiden zijn ook zeer miniem; het infotainment systeem is indrukwekkend, het afwerkingsniveau is subliem. Uiteraard ga ik nog paar andere alternatieven uitproberen, maar de EQC is wat mij betreft alvast een stevige kandidaat. Wordt vervolgd!

Philippe DM

New member
Lid geworden
18 apr 2020
Interessante informatie over de EQC.
Door een lager verbruik heeft de EQC een grotere reële range dan de e-Tron en de iPace: Zie
, conclusie vanaf 13:45.
In een vergelijkende test van laadsnelheid blijft EQC voor de iPace. De e-Tron laadt sneller maar heeft een grotere batterij.
, laden vanaf 08:00.
Een vergelijkende test van de koffergrootte met bananendozen. De EQC valt tussen en e-Tron en de iPace:
, conclusie vanaf 02:20.
Viir alle tests van de EQC, kijk hier: https://www.youtube.com/user/bjornnyland/search?query=eqc

PhilipC

New member
Lid geworden
22 dec 2019
Ik was haast vergeten dat ik hier wat gepost had. Dus hier het vervolg.

Na de testrit met de EQC ben ik ook gaan testrijden met de i-Pace, e-Tron en Model S. Model X heb ik links laten liggen want past niet in mijn budget, dan heeft het ook niet veel zin.

Ik kan niet zeggen dat er één van die wagens slecht reed, ze voldeden allemaal, en toch waren er verschillen.

De i-Pace vond ik nogal hard afgeveerd en de testwagen gaf foutmeldingen aan, na de testrit vertelde de verkoper mij dat ik nog eens zou moeten rijden met de versie met luchtvering, Maar die versie bleek dan wel heer erg duur te worden en viel daarmee buiten mijn budget. Ook vond ik dat er behoorlijk wat rol- en windgeluid te horen was op de snelweg. Ik vind het interieur van de i-Pace het mooist, maar de software van het infotainment systeem kwam mij ouderwets over en was behoorlijk traag. Dan was er nog de trekhaak en het eerder beperkt trek- en draagvermogen. Alle puntjes op een rij gezet viel de i-Pace dan ook van de lijst af.

De e-Tron, die voelde eigenlijk nogal zwaar aan. Het verbruik leek mij nogal hoog te zijn. Het infotainment systeem niet helemaal mijn ding. Alhoewel ik de e-Tron wat uiterlijk één van de mooiere is, viel het gevoel dat ik ermee had niet mee. Dit is puur een subjectieve beleving. De e-Tron schrapte ik dan ook van de lijst.

Dan bleven de EQC en de Tesla Model S over. Twee verschillende type wagens.

Ben met de Model S gaan rijden, en ik moet eerlijk zijn; op basis van de aandacht dat Tesla krijgt, ben ik aan de testrit begonnen met torenhoge verwachtingen. De eerste indruk als me de Tesla instapt, is indrukwekkend, vooral dat grote scherm. Echter, al rijdend begon dat toch wel heel wat minder te worden. Even de navigatie getest. Wat viel mij op is, waar moet ik nu kijken om te weten waar ik naartoe moet. Op het grote scherm, op het instrumenten display. Niet duidelijk! Waarom heeft zo een dure auto nu niet zo iets eenvoudigs als een head-up display. Het zal wennen zijn dacht ik dan maar, maar toch! Zolang de gereden snelheid onder de 70 a 80 per uur blijft maakt de Tesla niet erg veel geluid, maar daarboven is het toch een ander verhaal. Vooral op de autosnelweg aan 110 à 120 maakt die toch behoorlijk wat herrie. Ook was er heel regelmatig een scherpe hoge toon te horen, vermoedelijk afkomstig van de elektromotors. Ik ervaarde het als niet erg fijn. Tijdens de testritten spendeerde ik uiteraard de nodige aandacht aan het verbruik en dat viel mij toch wel tegen bij de Tesla, alhoewel hij daar voor geroemd wordt. Ik kwam op een verbruik die rond de 21 kWh/ 100 km lag en heb er echt wel niet gek mee gereden, niet anders dan hoe ik normaal zou rijden en hoe ik met de andere EV's gereden heb. Ik vond de Tesla ook aan de harde kant afgeveerd, maar misschien is dat wel een instelling, heeft toch een luchtvering, dus waarschijnlijk kan dit aangepast worden. maar de Tesla viel niet echt tegen, maar overdonderend was ik nu ook weer niet.

Dus daar stond ik, wat zal het worden, de EQC, of toch de Tesla.

Dus heb ik nog een testrit met de EQC van een volle dag geregeld! Deze keer heb ik mij verdiept in alle rij-assistentie opties. Ik ga dit bericht later verder afwerken. Moet nu even vertrekken.

Maar ik denk dat het wel duidelijk is welke keuze het uiteindelijk geworden is.

Wordt vervolgd!

Laatst bewerkt:

Philippe DM

New member
Lid geworden
18 apr 2020
PhilipC, dat is mij ook al opgevallen dat ze in Nederland nogal negatief berichten. Ik heb er destijds een korte proefrit van 20 minuten mee gedaan en dat beviel me heel goed. Zelf heb ik er eentje besteld in augustus 2019 en normaal was er levering in februari. Die werd dan wat uitgesteld en door corona is het verder uitgesteld. Geduld is een mooie deugd :)
De Tesla X was voor mij geen optie vanwege de deuren. Dat is niet handig in mijn garage.
Voor mij heeft de EQC volgende voordelen tov de iPace en de e-Tron: grotere koffer dan de iPace (hoewel de iPace 550 l communiceert t.o.v. de EQC 500 l - maar hoe wordt dit gemeten?), de EQC is de zuinigste van de 3, de laadsnelheid van EQC is niet de allerhoogste maar blijft wel lang op een hoog niveau, je kan het laden starten vanuit de auto aan (bijna) alle laadpalen in europa, het navigatiescherm staat in de EQC korter bij de voorruit dan bij de e-Tron waardoor je niet zoveel naar beneden moet kijken, MBUX lijkt me goed en intuitief, en tot slot is de EQC de meest voordelige van de 3. Ik heb een vergelijking gedaan met de e-Tron met gelijkaardig opties en kwam meer dan 10.000 euro duurder uit.
Een goede, neutrale review vind je hier: https://www.autogids.be/model--mercedes--eqc/autotests/gedetailleerde-test/mercedes-eqc-400-2019.html

PhilipC

New member
Lid geworden
22 dec 2019
PhilippeDM, proficiat met je aankoop en heb je ondertussen al nieuws over de levering? Ben jij ook met een Tesla gaan rijden, ik heb dat wel gedaan, maar dan met een Model S, is weliswaar een sedan, maar toch wilde ik het ervaren.

Je spreekt niet over de head-up display, heb je dit niet genomen? En heb je de rij-hulp systemen uitgeprobeerd?

Philippe DM

New member
Lid geworden
18 apr 2020
De EQC is volgens de meeste reviews de stilste EV, dus dat zal wel waar zijn. Ik heb de EQC, iPace en eTrom vergeleken op het autosalon van Brussel 2019 en de EQC reduceerde de drukte op het salon tot achtergrondgezoem. Momenteel rijd ik met een VW Passat 4 Motion van 10 jaar oud die dus aan vervanging toe is. Mijn keuze voor de EQC was eigenlijk al gemaakt, de testrit van 20 minuten heeft mijn besluit alleen maar bevestigd.
Ik heb inderdaad het head-up display besteld alsook de rijhulpsystemen. Ik heb ze niet kunnen testen op de EQC maar mijn Passat heeft ook al een adaptieve cruise control en remhulp. Intussen ben ik die rijhulp goed gewoon en mis het wanneer ik in een andere auto rijd.
Na dieselgate is mijn vertrouwen in VW concern weg waardoor de e-Tron niet meteen mijn voorkeur wegdroeg. Ook de hogere prijs, de grootte (te groot voor mijn garage) en middenconsole waar je moet induiken om iets terug te vinden, waren voor mij minpunten. En blijkbaar voelt hij nogal zwaar aan.
De ruimte in de iPace leek mij toch eerder beperkt terwijl ik een zee van ruimte gewoon ben.
De Tesla zat absoluut NIET comfortabel. Vermits je toch heel wat uren in een auto doorbrengt is dat toch wel belangrijk.
Argumenten pro EQC die voor mij belangrijk zijn: stille auto, lager in prijs dan concurrenten, Mercedes me charge, lager verbruik dan e-Tron en iPace, regeneratie modi, comfort (zetels), voldoende ruimte, trekhaak, bagagedrager mogelijk en ik voelde mij onmiddellijk thuis in de EQC.

PhilipC

New member
Lid geworden
22 dec 2019
Hoi Philippe, dat het de stilste is mag je van mij aannemen, ik heb er twee volle dagen mee rondgereden en kan dat dus alleen maar bevestigen. Wat de adaptive cruise control betreft, daar ga je aangenaam verrast door zijn; die houdt nu ook de verkeersborden in het oog en past automatisch de snelheid aan, bijvoorbeeld op de snelweg, je komt aan werken en meestal wordt de snelheid verlaagd van 120 naar 90 naar 70 ... EQC ziet dat en doet dat automatisch. Super handig! Ik heb voor ongeveer dezelfde redenen voor EQC gekozen, het is eveens een pluspunt dat de trekhaak automatisch wegklapt, hebben alle andere auto's niet. En een leuk bijkomstigheid is het parfum in de auto, klein detail, maar toch leuk! En wat ik toch ook indrukwekkend vond is het voice control 'hey Mercedes' systeem, dat werkt echt wel goed. Je moet je eens verdiepen in de integratie met what3words, zal wel eens van passen kunnen komen en dan natuurlijk de augmented reality. En als laatste, de integratie van de laadpalen in de navigatie, met real-time status, en alle laadpalen worden getoond. Dit doet zelfs Tesla niet, ze tonen tegenwoordig wel de laadpalen, maar geen real-time status, dat doen ze alleen bij hun superchargers. Ik begrijp niet goed waarom EQC eigenlijk minder aandacht krijgt voor een toch wel kwalitatieve EV. Ik moet ook wel zeggen dat Mercedes ook nog wel wat werk heeft om hun verkopers op te leiden, want die zitten nog helemaal niet in het electrisch verhaal; althans niet bij de eerste garage waar ik binnenstapte, die verkoper dat ik daar sprak zei "maar meneer, jij gaat toch geen electrische auto kopen ..."

Philippe DM

New member
Lid geworden
18 apr 2020
Dag Philip,

Bedankt voor de info.

De actieve snelheidslimietassistent heb ik al aan het werk gezien in verschillende video’s en ik zie daarover altijd positief commentaar.

Eigenlijk moet je alle video’s bekijken om een volledig oordeel te kunnen vellen. Zo heb ik vaak negatieve commentaar gehoord over het onderstel wanneer men over een drempel reed met de “aanbevolen snelheid van 60 km/u (ja, 60!). Wanneer ik een opmerking schreef dat je het onderstel kan aanpassen dan werd dit ontkend door de maker van de video. Bovendien doen ze dezelfde test niet met een e-Tron of een iPace. Je moet ervan uitgaan dat de makers altijd een persoonlijke voorkeur hebben (bv. sportief rijgedrag versus comfort) en misschien ook een (betaalde) verborgen agenda. Wist je dat je de Mercedes Guides app kan downloaden op smartphone om de online handleiding te raadplegen. Daarin staat dat je de eigenschappen van het onderstel kan instellen in het individueel rijprogramma. De EQC heeft ook een aantal aspecten waar hij minder goed scoort (bv. middentunnel achteraan) maar het is voor mij het beste compromis met meer voor- dan nadelen.

What3Words heb ik leren kennen via het YouTube kanaal Fully Charged. (
) Dat is een heel goed kanaal met alles rond de shift naar alternatieve energie, dus ook EV’s. Net gemerkt dat What3Words ook een kanaal heeft. Hieronder de links:

https://www.youtube.com/channel/UCzz4CoEgSgWNs9ZAvRMhW2A

https://www.youtube.com/channel/UCqGQq6SyNywsmLwAVv8y_hw/featured

Hier nog een site als je op zoek bent naar leuke foto’s:

https://www.mad4wheels.com/mercedes-benz/eqc-2019

https://www.mad4wheels.com/mercedes-benz/eqc-edition-1886-2019

PhilipC

New member
Lid geworden
22 dec 2019
Hoi Philippe, de middentunnel, nog zo een non-discussie; ik was daarnet nog een video van de i-Pace versus EQC aan het bekijken (ANWB) en wat merk ik op ... juist, een middentunnel in de i-Pace, iets minder hoog dan de EQC, maar die is er wel degelijk. Nog geen enkele commentaar over gehoord. Maar bij de EQC ... oooooohhh ramp, schande ... ik heb geen flauw idee waarom dit een probleem zou zijn, wij zijn thuis met drie en gaan hier dus nooit hinder van ondervinden. Bedankt voor de links, inderdaad mooie foto's en zo een witte met AMG look heb ik besteld, nog een week of drie ... en dan is het eindelijk zover.

Bovenaan