Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Hyundai's waterstof- en elektrificatiestrategie

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
De meeste grote automerken hebben (of hadden) geen zin in elektrische wagens. Om Europa te pleasen gooiden ze dan maar een of ander model op de markt. Meestal een halfslachtige poging, maar dan konden ze zeggen "Zie je, we hebben een elektrische auto in het gamma, maar niemand wil elektrisch rijden". De waarheid was eerder "Mensen willen wel elektrisch rijden, maar niet in een lelijk duur hok dat amper 100 km ver geraakt".

Met dit in het achterhoofd heb ik nooit Hyundai/Kia's strategie begrepen. In hun globale PR praten ze (net als Toyota) vol lof over waterstof, en ook op Belgisch PR-niveau voelen ze meer voor waterstof dan voor elektrisch. Je zou dus denken dat hun EV's ook halfslachtige pogingen zijn.

Maar dat is niet zo. Hyundai/Kia heeft momenteel de beste EV's op de markt. Ze zijn niet mooi (noch van binnen, noch van buiten) en rijden niet inspirerend. Maar ze zijn prijs/kwaliteit/rijbereik gewijs wel het beste op de markt, en ze zijn vooral EXTREEM zuinig.

Wie begrijpt dit?

Hoe kan Hyundai zo een goeie EV's maken terwijl ze in de board room hun gedachten op waterstof hebben?

Laatst bewerkt:

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Op een zelfde noot wil ik nog zeggen dat ik in 2018 een maand in Zuid-Korea geweest ben. In Seoul heb ik geprobeerd om iemand te strikken bij Hyundai om over EV's te praten, maar ze hoorden het daar in Keulen donderen.

Wanneer ik in de Hyundai Motorstudio (in Gangnam, Seoul), zowat de belangrijkste Hyundai toonzaal in Korea, vragen stelde over elektrisch, keken ze ook verbaasd. Ik had het gevoel dat ze elektrisch zagen als iets voor Europa.

Gelukkig hadden ze wel leuke muziek in Gangnam :)

Laatst bewerkt:

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Voor Hyundai zelf EVs had, was partner Kia er wel al mee bezig. Hyundai was toen nog volop bezig met waterstof. Ik denk dat ze gemerkt hebben dat er toch een markt voor is. En alle bouwers willen een zo groot mogelijk marktaandeel. Ik denk dat ze ook wel door hebben dat waterstof in de komende jaren een randfenomeen zal blijven, dus zien ze het misschien als een tussenoplossing die ook hun R&D bezig houdt. Waterstof autos hebben immers de zelfde motoren en battrijen (al zijn die laatste wel kleiner natuurlijk)
Waarom ze dan zo goeie autos hebben? Wel, misschien was dat niet de bedoeling maar hebben ze gewoon goede technishi die hun werk goed doen.
Ze hadden wel wat vooruitziender mogen zijn met het sourcen van hun batterijen, want daar is nog ontzettend veel plaats voor verbetering!

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
@Surya Vind je het niet lastig om een product te kopen van een bedrijf dat eigenlijk niet achter z'n eigen product staat? Hoe goed dat product ook is? Dat gevoel heb ik bij Hyundai.

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Wel, dat helpt zeker niet. Dat is ook een van de redenen waarom ik nog geen order gedaan heb en gewoon afwacht. Maar gaat het bij VW zo veel beter zijn? Ze geven wel die indruk, maar voorlopig zijn het allemaal maar beloftes. En ze hebben ook al ruzie ivm de toelevering van batterijen. Als dat maar goed komt.
Het is dus allemaal een grote klungelboel. Er is voorlopig voor mij geen ideale EV op de markt. Bij de ene is de range te klein, bij de andere laadt hij te traag, dan is het weer de verkeerde formfactor, dan is de filosofie van het bedrijf maar twijfelachtig... Vandaar die tweedehands Leaf, zo kan ik even de kat uit de boom kijken en dan de beslissing nemen die het best voor me past. Niet dat die Leaf zo ideaal is natuurlijk, er was een goede reden om in Belgie voor de ZOE te gaan en niet de Leaf.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Wel, dat helpt zeker niet. Dat is ook een van de redenen waarom ik nog geen order gedaan heb en gewoon afwacht. Maar gaat het bij VW zo veel beter zijn? Ze geven wel die indruk, maar voorlopig zijn het allemaal maar beloftes. En ze hebben ook al ruzie ivm de toelevering van batterijen. Als dat maar goed komt.
Ik ben hoopvol over VW en hun ID.3. Het is ook de eerste keer dat ik een bedrijf zoveel marketingbudget zie spenderen aan een elektrisch model... het kan natuurlijk weer een PR-truc zijn, maar laat ons hopen van niet.

Bovenaan