Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Elektrische Mini Cooper SE

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Begin 2020 komt de elektrische MINI op de markt.

De elektrische MINI wordt de laatste elektrische auto in de BMW groep met de vierde generatie elektrische aandrijflijn (die nu in de BMW i3 zit). De volgende elektrische BMW (iX3) krijgt de vijfde generatie elektrische aandrijving.

Update 10 juli 2019: de Mini Cooper SE werd gisteren onthuld. Hieronder de belangrijkste specs.

Batterij: 32,6 kWh (28,9 kWh bruikbaar)
WLTP rijbereik (geschat volgens BMW): 232 km
Praktisch rijbereik (geschat volgens eGear.be): 190 km
0-100: 7,3 seconden
Topsnelheid: 150 km/u
Vermogen: 135 kW
Snellader: 50 kW CCS, goed voor 10% tot 80% in 30 minuten

Mini Cooper S E.jpg

Laatst bewerkt:

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Denk dat het fijn gaat zijn om mee te rijden, maar Mini is nie van den goekoop eh

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
De elektrische Mini is gisteren onthuld. Zoals verwacht met de aandrijflijn van de i3, maar dan met voorwielaandrijving (in plaats van achterwielaandrijving), en met een kleine batterijcapaciteit.

Dat laatste is toch enigszins teleurstellend, maar het is allicht het maximum aantal kWh dat in een bestaand Mini-onderstel te duwen valt.

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Ik snap echt niet dat ze gaan voor een 30kWh batterij. De i3 heeft die al meer dan 2 jaar, en alle andere modellen in het segment zitten vandaag al aan 40kWh of meer en krijgen dit jaar nog 50kWh of meer. En het duurt nog tot volgend jaar voor de Mini op de markt komt. Als ze dan toch zo willen achter lopen, waarom geen 14kWh dan? Dat wou pas een statement zijn "we hebben er echt geen moeite voor gedaan"
Als 50kWh in een 208 en een ZOE kan geramd worden, past dat ook in een Mini.

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Ik snap echt niet dat ze gaan voor een 30kWh batterij. De i3 heeft die al meer dan 2 jaar, en alle andere modellen in het segment zitten vandaag al aan 40kWh of meer en krijgen dit jaar nog 50kWh of meer. En het duurt nog tot volgend jaar voor de Mini op de markt komt. Als ze dan toch zo willen achter lopen, waarom geen 14kWh dan? Dat wou pas een statement zijn "we hebben er echt geen moeite voor gedaan"
Als 50kWh in een 208 en een ZOE kan geramd worden, past dat ook in een Mini.
Maar die 208 en ZOE waren natuurlijk op voorhand al ontworpen als elektrische auto's, dus ze konden rekening houden met die accu die er in moest. Bij de Mini gebeurt het allemaal op een bestaand platform. Ik denk als ze het zouden kunnen, dat ze er op zijn minst wel de accucapaciteit van de i3 zouden in duwen (42 kWh).

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Wel, de reden dat de platformen van de 208 en ZOE (zelfde platform als Clio) ook werken voor EVs is dat PSA en Renault vooruitdenkend waren. Als BMW te lomp is om daar aan te denken wanneer ze jargen geleden aan deze auto begonnen te werken, hebben ze dat helemaal aan zichzelf te danken.
De realiteit is dat de markt voor EVs met zo'n range zienderogen krimpt naargelang de long range modellen van andere fabrikanten op de markt komen. Too little, too late dus.

Laatst bewerkt:

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Wel, de reden dat de platformen van de 208 en ZOE (zelfde platform als Clio) ook werken voor EVs is dat PSA en Renault vooruitdenkend waren. Als BMW te lomp is om daar aan te denken wanneer ze jargen geleden aan deze auto begonnen te zerken, hebben ze dat helemaal aan zichzelf te danken.
De realiteit is dat de markt voor EVs met zo'n range zienderogen krimpt naargelang de long range modellen van andere fabrikanten op de markt komen. Too little, too late dus.
Ben ik mee akkoord. Ik wou gewoon maar duidelijk maken hoe het komt dat deze elektrische Mini achterop hinkt :)

zoe686

Active member
Lid geworden
12 jun 2019
betreffende de range vind ik het allemaal wat overroepen ,die xxl range waar iedereen het tegenwoordig graag over heeft jaagt de prijs ook naar xxl,
en daar hebben we al keuze genoeg in.
nu is het natuurlijk wel zo dat de mini al in de hogere prijsklasse valt,en dan mag je inderdaad meer verwachten.....
t'zal vermoedelijk wel verkopen,wie een ev mini koopt is dat meestal toch als 2e wagen...
dat je van mini/bmw meer mag verwachten is wel een feit

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
betreffende de range vind ik het allemaal wat overroepen ,die xxl range waar iedereen het tegenwoordig graag over heeft jaagt de prijs ook naar xxl,
en daar hebben we al keuze genoeg in.
De belangrijkste reden waarom mensen geen EV kopen is het gebrek aan range. Of ze dat nu echt nodig hebben of niet is niet van belang. Als ze denken dat ze het nodig hebben gaan ze geen auto met deze range kopen. Dus ik vraag me een beetje af wie de doelgroep van deze auto is.

zoe686

Active member
Lid geworden
12 jun 2019
1 van de redenen dat klopt,maar meer range is een grotere batterij is een grotere prijs....
en zo hangt alles aan elkaar.
de meeste mensen in mijn omgeving zien ev vooral als tweede wagen in een gezin,en dan wordt de prijs opeens van doorslaggevende aard.
dat zijn dan ook geen tesla klasse klanten..
de doelgroep van de mini? mevrouw van de bakker of dokter zeker? ;)

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Gezien de premium prijs eerder de dokter dan de bakker denk ik :)

MarcO

New member
Lid geworden
12 jun 2019
Hey, ik heb 8 jaar met een Mini gereden, leuk bakske maar een diesel (Cooper D) en ik vond het jammer dat er geen vervolg kwam aan het experiment van BMW met de eerste e-Mini. Die hebben ze getest om er de i3 van te maken. Ik had liever gehad dat ze pakweg 5 jaar geleden de e-Mini uitbrachten. Nu komt hij met deze specs inderdaad minder overtuigend voor de dag. Maar de basisprijs zou wel meevallen - alles is relatief - ik las 27000€ op een Duitse website ergens. Misschien is dat wel de bedoeling van BMW: een redelijke instapprijs om zoveel mogelijk mensen naar de showroom te lokken. Als je wat opties aankruist dan loopt de rekening snel op, maar dat is geen must, de basisversie zou al redelijk goed uitgerust zijn. Alleen betekent een redelijke instapprijs nog steeds een beperking op de grootte van de batterij. Al jaren schrijft men dat de batterijen goedkoper zullen worden, veel merk ik er niet van. OK, een beetje wel natuurlijk, zo krijg je pakweg voor dezelfde prijs van mijn Leaf 30 kWh nu een Leaf met 40 kWh, toch een 'vermindering' van prijs met 25% als je louter naar de batterij kijkt. Een echt grote doorbraak vind ik dit niet.
Ik denk dus ook dat deze mini een niche-product zal blijven en zeker geen groot succes bij de massa gaat kennen. Want ondanks dat het een leuke go-car is, zijn er te veel concurrenten (op komst) die met een rationeler aanbod naar de gunsten van de consument dingen. Toen ik in 2008 mijn Mini kocht (de 2de) was mijn beslissing echter niet rationeel … en zo lopen er natuurlijk ook nu nog mensen rond die het zich kunnen veroorloven en zo'n 'tof bakske' op hun oprit willen. En misschien mikt BMW ook vooral op de fleet & leasemarkt. Mini heeft zich daar tot nog toe goed uit de slag getrokken.
Samengevat volg ik dus de mening 'too little, too late' maar het zou me niet verbazen als ze toch succes gaan oogsten. Wait and see...
MarcO.

Laatst bewerkt:

Surya

Active member
Lid geworden
11 jun 2019
Al jaren schrijft men dat de batterijen goedkoper zullen worden, veel merk ik er niet van. OK, een beetje wel natuurlijk, zo krijg je pakweg voor dezelfde prijs van mijn Leaf 30 kWh nu een Leaf met 40 kWh, toch een 'vermindering' van prijs met 25% als je louter naar de batterij kijkt. Een echt grote doorbraak vind ik dit niet.
De ZOE 2 zou niet duurder worden dan de eerste. Inmiddels krijg je daar dus een 52kWh batterij voor de prijs van een 21kWh batterij 7 jaar geleden. Goede vooruitgang toch?

Bovenaan