Welkom!

Door je in te schrijven kan je vragen stellen
en discussiëren over elektrisch rijden.

Inschrijven

Berekenen van stroomverbruik gedurende 1 uur laden met lader van 12.0A

Mayro42

New member
Lid geworden
14 aug 2020
Waarschijnlijk is dit een simpele berekening, maar ik ben niet thuis in electriciteit. Woordje uitleg: Ik heb sinds kort een electrische scooter van het merk NIU type NQI GTS (70km/h). Alhoewel de scooter een redelijke autonomie heeft kan het gebeuren dat ik onderweg dien bij te laden. Omdat ik niet weet hoeveel stroom (van een klassiek stopcontact) ik van mijn gastheer zal afnemen (en hij waarschijnlijk ook niet) is het moeilijk om daar een vergoeding voor te bereken. Ik vraag mij eveneens af of er een in verschil is in stroomverbruik bij het laden van een (bijna) lege batterij is of een bijna volle. Ik heb in bijlage een foto van mijn lader gevoegd. IK weet niet of het nodig om de gegevens van mijn 2 batterijen mee te delen voor de berekening.

Bijlagen

Didier

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
11 jun 2019
Waarschijnlijk is dit een simpele berekening, maar ik ben niet thuis in electriciteit. Woordje uitleg: Ik heb sinds kort een electrische scooter van het merk NIU type NQI GTS (70km/h). Alhoewel de scooter een redelijke autonomie heeft kan het gebeuren dat ik onderweg dien bij te laden. Omdat ik niet weet hoeveel stroom (van een klassiek stopcontact) ik van mijn gastheer zal afnemen (en hij waarschijnlijk ook niet) is het moeilijk om daar een vergoeding voor te bereken. Ik vraag mij eveneens af of er een in verschil is in stroomverbruik bij het laden van een (bijna) lege batterij is of een bijna volle. Ik heb in bijlage een foto van mijn lader gevoegd. IK weet niet of het nodig om de gegevens van mijn 2 batterijen mee te delen voor de berekening.
Wat ik gewoonlijk doe, is afgaan op de batterij-inhoud van het voertuig.

Stel, de batterij van je NIU heeft 8 kWh bruikbare capaciteit (bij wijze van voorbeeld, ik weet niet van buiten hoeveel jouw NIU heeft).

Je laadt bij je gastheer van 50% tot 100%.

Je kan er van uit gaan dat je dan 4 kWh afgenomen hebt (50% van 8 kWh), plus ongeveer 10% laadverlies. Daarmee kom je op 4,4 kWh. Dan neem je een bedrag per kWh. Dit varieert naargelang het contract van je gastheer en of hij dag/nachtteller heeft etc, maar ik overschat het gewoonlijk om de gastheer niet te benadelen. Bijvoorbeeld 0,25 euro per kWh. 4,4 kWh x 0,25 euro / kWh geeft dan 1,1 euro. Geen drama, maar als je er iedere dag gaat laden maakt het op het einde van het jaar wel een serieus verschil op de afrekening :)

Bovenaan