"Regen"

Algemene zaken over elektrische auto's die niet thuishoren in andere subfora. Ook nieuws kan je hier posten.

"Regen"

Berichtdoor Jeff » 05 feb 2018 22:17

Ik vraag mij toch iets af. Regen komt toch van de e-motor dus hoe groter (krachtiger) hoe meer regen bij af(remmen).
Dus als ik het goed begrijp, een hybride een klein beetje regen, een phev een beetje meer regen, en een ev. nog meer regen.
Of is dat te simpel en spelen er ook andere factoren?
Jeff

Re: "Regen"

Berichtdoor Surya » 10 apr 2018 14:55

Zo simpel is het niet

De hoeveelheid regen hangt ook af van hoeveel energie de batterij kan ontvangen.

Als je een hybriede hebt, dan heeft die een kleine batterij en die kan minder energie ontvangen. Niet enkel in totaal, maar ook op een gegeven moment (dat is het verschil tussen power en capacity ratings)
Als je een EV hebt, dan is de batterij groot. Die heeft us meer capaciteit, maar ook meer cellen om de inkomende energie over te verdelen. Ze zal dus een hogere power rating hebben. Daarom ook dat PHEVs meerstal niet kunnen snelladen, terwijl de meeste EVs dat wel kunnen. Bij PHEVs is de batterij niet echt groot genoeg om op korte tijd veel energie op te nemen.
Daar komen ook andere dingen bij, zoals de beschikbare capaciteit van de batterij. Als deze vol is, heeft ze geen plaats voor inkomende energie. Gevolg: geen regen. Bijna vol: nauwelijks plaats: weinig regen.
Ook de temperatuur heeft hier effect op. Een koude batterij heeft moeite met het opnemen van energie. Daarom kan de regen soms lager zijn op een koude ochtend, ook al is er genoeg capaciteit in de batterij. Door het gebruik warmt deze wel op waardoor de regen gaandeweg omhoog gaat.
Verder is er nog een verschil ivm hoe de auto afgesteld is. Sommige hebben een fixed max regen (mogelijks instelbaar, maar wel vast). Bij de ZOE gebeurt dit ook: als je het gas los laat, remt hij op de motor zoals de meeste EVs. Maar als je de rem in duwt, zal hij niet de remschijven gebruiken, maar de hoeveelheid regen opvoeren (tot 43kW heb ik al gezien, niet toevallig de maximale laadsnelheid). Niet alle EVs hebben dit. Sommige hebben dus gewoon een fixt hoeveelheid regen als je het gas los laat, maar de rempedaal gebruikt wel gewoon de remschijven.
Je kan dit best uittesten tijdens een testrit door het display in te stellen om het verbruik te zien. Dan kan je zien of die regen omhoog gaat door op de rem te stampen.
ZOE ftw!
Surya

Berichtdoor Jeff » 13 apr 2018 20:53

Dat is nu eens goed uitgelegd.
Jeff

Berichtdoor john0032 » 15 apr 2018 20:33

Domme vraag: gaan de remlichten bij regen?
john0032

Berichtdoor Surya » 17 apr 2018 12:09

Ik hoop dat je er iets mee bent :)
ZOE ftw!
Surya

Keer terug naar Algemeen & Nieuws