Toyota Yaris Hybrid

Heb je een elektrische auto (BEV, PHEV, FCEV), fiets of motorfiets getest? Post hier je verslag.

Toyota Yaris Hybrid

Berichtdoor Surya » 25 aug 2016 16:09

OK, dit is GEEN plug-in, maar ik dacht dat het perspectief van een EV rijder op een 'geëlektrificeerde' auto voor sommigen interessant zou kunnen zijn.

Ik ga geen volledige review doen, maar focussen op rijgedrag en mijn ideeën over deze technologie

Rijervaring
Toyota staat niet bekend om zijn sportieve auto's, en deze auto zal daar niets aan veranderen. Zeker voor iemand die een EV gewend is zal dit een trage auto vinden. Op papier is is 0-100 ongeveer even snel als een ZOE, maar hij voelt VEEL trager aan. De reactie als je het gas helemaal in stampt is niet onmiddelijk en niet sterk. Het is voldoende om af en toe iemand voorbij te steken, maar enkel als je genoeg tijd hebt, want je moet even geduld hebben voor hij op tempo komt. Dit verbaasde me eigenlijk. De hybriede uitvoering heeft de grootste motor (1.5l) van alle uitvoeringen, en daar bovenop komt nog de electro motor natuurlijk. Maar daar merk je eigenlijk niets van. Ik heb de indruk dat die zeer zwak is. Hoe sterk? Daar moet je naar gissen, want het staat niet op de website. Dat geldt trouwens ook voor de batterij en het 'electrische rijbreik'. Hoe kan je nu een hybriede aanprijzen en die info verborgen houden?

Over verborgen houden gesproken: nergens toont de auto hoe vol de batterij is. Of toch wel. In het 'energie stroom' overzicht (een van de lulligste overzichtjes in zowat elke EV als je't mij vraagt) kan je zien hoe vol de batterij is in balkjes. Er zijn 8 balkjes. Nergens zie je een percentage of wat dan ook, enkel een ruwe, visuele weergave.
In het overzicht van het verbruik krijg je ook geen numerieke weergave, enkel een balk die beweegt op een schaal met enkel indikaties bij 0, 5, 10 en 15l/100km. Hoeveel ben je dus momenteel aan 't verbruiken? Wel, maak zelf maar een inschatting he. Het is meer dan 5, maar niet echt midden dussen de 5 en de 10, dus minder dan 7.5l/100km. 6l/100km misschien? Who knows. Zeer vreemd eigenlijk voor een auto die een groen en zuinig imago wil hebben. Waarom kunnen ze niet gewoon het huidige verbruik in een getal tonen?
In dat overzichtje kan je ook zien hoeveel electriciteit je hebt geregenereerd. Nuja, op sommige balkjes zie je een E staan (of een halve E). En elke E stond (als ik het correct interpreteerde) voor 30Wh. Jawel, Wh, geen kWh. Nu dat hoeft niet te verbazen eigenlijk, maar je kan dus nergens zien hoeveel je in totaal hebt gerecupereerd, je moet zelf maar een inschatting maken op basis van die Etjes. Vaag allemaal.

Over regen gesproken: die is ZEER zwak. Als je gewoon het gaspedaal los laat, voel je nauwelijks iets. Van zodra je de rem in duwt, knalt het regen metertje op z'n max en daarna moet je 't maar met je gewone remmen doen. De meeste energie gaat dus verloren en wordt helemaal niet geregenereerd. Dat hoeft ook niet te verbazen vermoed ik. Na wat graafwerk kwam ik erop dat de batterij (NiMH, geen Li-Ion) amper 0.9kWh is. Zo'n kleine batterij heeft uiteraard ook een kleinere power density en kan dus gewoon niet veel regen aan, maar als ik een inschatting moet maken (alweer, de auto geeft je geen numerieke waardes) op basis van hoe sterk de regen in mijn ZOE is, dan schat ik dat de Yaris maximaal 5kW kan regennen, alles wat daar boven gaat wordt met de remmen afgeremd. Conclusie: de batterij is te klein om veel terug te winnen en dus ook te klein om echt efficient te rijden.

Even over de EV modus. Ja, deze auto heeft zowaar een EV modus. Onder de handrem (handige plek hoor) zit een grote EV modus knop. Als je daar op drukt gebeurt er niets. Yep, het gedrag van de auto verandert niet.
Maar de auto schakelt ook zelf over in EV modus. Dit gebeurt als je enkele seconden lang het gas los laat of remt. En je kan er in blijven zo lang de batterij vol genoeg is en je niet te veel power vraagt. En met niet te veel bedoel ik dat je het gaspedaal maar enkele milimeters mag indrukken. Echt zeeeer weing. Dus het werkt eigenlijk enkel als je plat traag moet rijden of bergaf, dan kan het wat sneller.
Ik heb er wat mee geëxperimenteert. Ik kon uiteindelijk meer dan 5km in EV modus rijden. Licht bergaf en een snelheid van +-50km. Ondertussen hield ik een oog op de batterij (in het lullige energie stroom overzicht). Die ging van 6/8 tot 2/8. Toen sloeg de motor weer aan. Bij de kleine hellingen die ik tegen kwam kon ik niet anders dan vertragen, of de motor zou weer aanslaan.
Al bij al was die EV modus meer een uitgebreide start-stop, vat van zodra je een klein beetje kracht nodig hebt, slaat de motor aan.

Dat is trouwens ook niet zo'n fijne ervaring. Je bolt bergaf. De auto gaat in EV modus. Fijn, ik ben efficiënt aan 't wezen! Ik heb wat meer snelheid nodig, om te overhalen bijvoorbeeld. Ik stamp op de gas. De veel te zwakke electro motor doet wat hij kan: niet veel. Dus beslist de auto dat de gewone motor nodig is. Met wat vertraging slaat deze dus aan. Maar die levert niet snel kracht, dus moet je even geduld hebben. Het accellereren gaat gewoon niet vlot. Bovendien klinkt de 1.5l motor bij elke acceleratie of beklimming alsof hij op 't punt staat te oververhitten. Voor de stilte en de rust moet je deze auto dus ook niet nemen.

Efficiëntie
Ik heb serieuze bedenkingen bij de winst in efficiëntie die de hybriede aandrijflijn geeft. Allereerst is het wat vreemd dat deze uitvoering net de grootste verbrandingsmotor heeft, ook al krijgt die hulp van een electro motor. Verder merk je al gauw dat die electromotor zo zwak is dat hij nauwelijks kan helpen. Daar bovenop komt dan nog dat de maximale regen zeer beperkt is, vermoeddelijk omdat de batterij minuscuul is. Het komt hier dus op neer: alle onderdelen van de electrische aandrijflijn zijn zo underpowered dat ze gewoon niet veel KUNNEN bijdragen. Met een grotere electro motor krijg je meer power en moet de verbrandingsmotor minder vaak aan en minder piekvermogen geven (bij sterke acceleratie is de electromotor beter geschikt wegens meer koppel). Maar dan heb je wel een grotere batterij nodig, om de nodige power te leveren. En die weegt meer en neemt meer plaats, en het is duidelijk dat Toyota net dat wou vermijden. Oh ja, ze zou ook wat meer kosten. En de auto is nu al niet goedkoop (de hybriede uitvoeringen beginnen aan net geen €19.000).
Bovendien wordt de batterij enkel door de motor en de regen opgeladen. Door de beperkte regen komt het meeste van de motor denk ik. In de catalogusjes staat dat de batterij opgeladen wordt met het overtollige vermogen van de verbrandingsmotor. Dat klinkt goed natuurlijk, maar ik stel me daar serieuze vragen bij. Waarom levert die motor dat overtollige vermogen? Vaak leek het wel alsof de motor met opzet meer vermogen ging leveren presies om de batterij om een constante state of charge van 6/8 balkjes te houden.
Zo heb ik een constant verbruik van rond de 10l/100km gezien... toen ik stil stond, omdat de batterij opgeladen moest worden. Ja, dat is veel verbruik om een batterij op te laden!

Laten we het dan maar eens over het verbruik hebben. Laat me eerst zeggen dat ik nu wel al 2 jaar enkel met EVs rijd, maar ik heb wel 8 jaar met een diesel C2tje gereden en was daarmee een uitstekend eco rijder geworden, met een gemiddeld verbruik van 4.2l/100km. Ik weet best hoe ik zuinig kan rijden. Nu laat de automatische versnellingsbak van deze auto je niet zo veel controle over je verbruik toe als een manuele, dus beperkt het zich tot anticiperen (zo weinig mogelijk remmen, voor de regen moet je dat toch niet doen) en niet te hard optrekken.
Ons lukte het niet om minder dan 5l/100km te verbruiken. 5.1l zag ik op één van de schermpjes staan als ons 'beste resultaat'. Het normverbruik is zogezegd 3.3l/100km. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit haalt. OK, we zaten in Noorwegen en er waren veel bergen, maar we hebben ook dagen in Stavanger (platte stad) gezeten) en de maximale snelheid op zowat alle wegen was 80km/u dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik kan enkel concluderen dat de rijervaring slecht is wegens een te zwakke electro motor en dat de efficiëntie ook onvoldoende is wegens de zwakke electro motor en te kleine batterij. Maar van zodra die groter/sterker worden, moet er wel een stekker aan natuurlijk, anders heeft het nog steeds weinig zin.

Ik ben blij dat ik een ZOE heb!
ZOE ftw!
Surya

Re: Toyota Yaris Hybrid

Berichtdoor scara » 29 aug 2016 21:23

Ter referentie:
Met mijn Yaris heb ik een gemiddeld verbruik van 6.2l/100km.
1.3liter motor.

Mijn vorige wagen (tevens een Yaris), diesel 1.4liter motor. Gemiddeld verbruik van 5.5l/100km.

Ik heb een vlotte rijstijl, maar zeker geen rally/formule 1 stijl.

Op het werk hebben ze nu een extra pool wagen gekocht, een hybride yaris, woensdag ga ik er mee op stap. Zal proberen op het verbruik te letten.
(omdat de lange afstanden niet eenvoudig af te leggen zijn met de Leaf)

Ik was niet overtuigd om extra uit te geven voor het hybride systeem, mijn vader is echter wel tevreden van zijn Auris hybride.
scara

Berichtdoor Surya » 30 aug 2016 15:11

Ik kan me voorstellen dat een gewone autorijder die niet sportief rijdt best tevreden kan zijn van een hybriede, maar als EV rijder is het echt wel te weinig EV en teveel gewoon een auto op naft.

Hou me op de hoogte over je verbruik, ik ben benieuwd!
ZOE ftw!
Surya

Berichtdoor scara » 31 aug 2016 20:02

Vandaag was de dag.

Heenrit was niet representatief, had de auto in B gezet en dit pas halverwege gemerkt, de radio stond iets te hard :D (remmen op de motor, m.a.w. onnodig hoger verbruik door een lagere versnelling).

In de terugrit heb ik niet veel aan de elektro motor gehad, wegens: snelwegkilometers.

Bij trager verkeer zag ik continu de wisselwerking van elektro en benzine motor.

De EV mode kon ik maar gebruiken tot een snelheid van 40km/u, met een beperkt bereik.

De wagen heeft momenteel amper kilometers (135 op de teller).
Ik vermoed dat het gemiddeld gebruik wel nog zal zakken (was ook zo bij mijn auto). Verbruik zat op 5.7L/100km (desondanks mijn B gestuntel).

In vergelijking met een klassieke benzine wagen heeft zo'n hybride volgens mij wel een voordeel in traag stadsverkeer met veel starten en stoppen.
Ideaal volgens mij voor thuisverpleging of dergelijke ;-).

Voor grotere en vooral snellere afstanden zou ik toch eerder voor een klassieke motor gaan.

Nu volledig elektrisch rijden is wel een wereld van verschil. :mrgreen:

Ik kan wel verstaan dat sommige mensen eerder een hybride nemen dan een BOEV.

De hogere kostprijs desondanks de subsidies. Huurformules voor de batterij die niet aanpasbaar genoeg zijn (€ 79, kan mij best inbeelden dat er mensen zijn die minder tanken maandelijks.). De verschillende standaarden in stekkers (ccs, chademo, mennekes).

Ik geloof in de toekomst van de auto met enkel een elektro motor (batterij of alternatief laat ik nu nog in het midden).

De vrouw is ondertussen wel al overtuigd om later een van de 2 ICE's te vervangen door een EV.
Dat verhaal is echter maar voor binnen een paar jaar. Eerst ons huis verduurzamen ;)

(tenzij de juiste cijfers straks vallen voor ons in de lotto :D, in dat geval Hyundai Ioniq of Kia Soul, moet toch in de Aziatische kanten blijven voor mn auto's ;) )
scara

Berichtdoor Surya » 02 sep 2016 14:17

Bedankt voor de update

Ik ben trouwens niet stapsgewijs gegaan. Ik heb in 1 jaar
- Een EV gekocht
- Een mazoutketel vervangen door een pelletketel (belgische pellets van duurzame bron)
- Een zonneboiler gelegd
- 5kW PV panelen gelegd

Allemaal zonder subsidies :(
ZOE ftw!
Surya

Berichtdoor scara » 03 sep 2016 08:56

Surya schreef:Bedankt voor de update

Ik ben trouwens niet stapsgewijs gegaan. Ik heb in 1 jaar
- Een EV gekocht
- Een mazoutketel vervangen door een pelletketel (belgische pellets van duurzame bron)
- Een zonneboiler gelegd
- 5kW PV panelen gelegd

Allemaal zonder subsidies :(

Heftig...

Bij ons niet mogelijk (toch niet zonder in financiële problemen te komen ;) ).
In Oostende is er een dienst die groepsaankopen organiseert voor vergroening van woningen. Ik denk dat we hierop beroep gaan doen voor een aantal zaken.
Voor de geïnteresseerde Oostende aren die hier misschien voorbij komen:

http://www.eos-oostende.be/

Ik heb ook al zitten denken aan een zonneboiler. Zou het rendement hiervan hoger zijn dan van PV panelen?
scara

Berichtdoor Surya » 05 sep 2016 09:32

Een zonneboiler is op vlak van energiebesparing één van de beste oplossingen. Van zodra de temperatuur buiten boven de 5 graden zit moet je nauwelijks of helemaal niet bijstoken. Onze ketel ligt dan ook van april tot oktober (ongeveer) stil.
Op financieel vlak is het echter niet zo ontzettend interessant. De panelen zijn niet zo heel duur, maar de besparing op financieel vlak zorgt wel voor een lange terugverdientijd. Bij ons is dat 18 jaar omdat we voor dure, hoog rendemends vacuum buizen hebben gekozen. En aangezien houtpellets (die zowel voor verwarming als voor warm water zorgen) nu eenmaal goedkoper zijn dan electriciteit of mazout (wat we voorheen hadden) is de besparing voor ons dus laag. Maar het is een grote stap naar een groener huis dus hebben we beslist het te doen.

Wat de PVs betreft: wij hebben 5kW gelegd. Daarmee hebben we genoeg om al ons verbruik (ruime villa + ZOE @20.000km/jaar) te dekken en net iets meer. 5kW kan je al leggen voor minder dan €7000. Dat is, zelfs zonder subsidies, een zeer goede investering. Als je het budget hebt, en het dak, dan kan ik maar 1 ding zeggen: doen! De terugverdientijd ligt ruim onder de 10 jaar, maar is ook afhankelijk van welke pannelen je neemt. Wij hebben alweer voor hoge rendementspanelen gekozen die meer opbrengen bij minder zon en minder schaduw gevoelig zijn, dus dat zorgde ook voor een iets langere termijn, maar zeker nog zeer de moeite!
ZOE ftw!
Surya

Berichtdoor Didier » 08 sep 2016 12:48

Bedankt voor de review Surya!

Interessant om de "hybride-ervaring" van een EV-rijder te lezen.
Didier
Site Admin

Keer terug naar Testverslagen