BMW i3 [eGear.be test weekend]

Heb je een elektrische auto (BEV, PHEV, FCEV), fiets of motorfiets getest? Post hier je verslag.

BMW i3 [eGear.be test weekend]

Berichtdoor Vonk » 07 jun 2017 00:28

Was een rollercoaster van (bijna uitsluitend) positieve en aangename indrukken!

1. Sublieme afwerking : geen kraakje, geen krimp, geen zuchtje gaf het interieur. Reken daarbij dan nog eens een volledige 'kast' in carbon, de stevigheid is dik in orde ! Zal spijtig genoeg wel invloed hebben op de prijs...
2. Vier personen van 1m83 passen perfect in de auto.
3. Mijn eerste kennismaking met draaiknop voor allerlei instellingen, radio, GPS, ...verliep heel intuïtief ! Nog geen 10 minuten, zonder handleiding en je hebt het beet ! Dikke pluim !
4. Vermeldenswaard : na enkele minuten "voel" je de auto al aan !
5. Rijdt comfortabel en gezwind, zit goed en zetels geven genoeg steun. Achteraan echter, had het zitgedeelte van de achterbank iets schuiner mogen staan om de bovenbenen beter te ondersteunen. Waarom niet regelbaar maken, of voorzijde zit meer 'opvullen' ? Voor de achterpassagiers worden nu langere ritten wel wat vermoeiend...
6. Op de vraag of de i3 een gezinswagen IS, moet ik resoluut antwoorden : NEEN ! Op de vraag : "Kan je de i3 gebruiken ALS gezinswagen ?", moet ik resoluut JA antwoorden, valt wel te bekijken wat je met het gezin wenst te doen... Koffer is niet groot, al moeten de wekelijkse boodschappen wel lukken. Dus bij aanschaf goed denken hoe je de i3 in 90% van uw transport zal gebruiken.
7. Het 'design' ? Hier hou ik het kort. Zoals ze het in het Frans zo mooi weten te zeggen : "Les goûts, les couleurs et les femmes ne se discutent pas !". Ik ben gewonnen voor het geheel. Jawel, zowel exterieur en interieur hebben mij 'gecharmeerd'.
8. Door het concept, worden de achterste passagiers wel gedwongen om als eerste in en om als laatste uit te stappen...kan een voordeel zijn met kinderen, ook dat de achterste zijramen vaste exemplaren zijn. In alle geval verloopt het in- en uitstappen vlot.
9. De i3 oogt toekomstgericht en tegelijk straalt ie ook een zekere rust uit... Voor géén moment heb ik mijn klassieke metertjes gemist ! Integendeel ! Trouwens, de schermen zijn onder alle omstandigheden perfect leesbaar ! Chapeau !
10. Wat betreft actieradius, ik denk wel dat 150 à 160 km met wat reserve voor het zoeken naar een laadpaal altijd mogelijk is en dan hoef je je niet te sparen op de verbruikers zoals airco, radio, enz. Ook mag je dan gerust een vlotte rijstijl hanteren. Niet slecht voor velen...
11. Heb ik mij nu aan niets geërgerd ? Toch wel ! DE GORDELSTEKKERS !!! Wie heeft het in zijn hoofd gehaald om deze zo laag te hangen ? Als men de stiknaad op de gordel (waar de gordelstekkers op liggen) op schouder- i.p.v. heuphoogte had gemaakt, had je de gordelstekker meteen vast en kon je je in één beweging vastklikken. Ook de gordelHOUDERS achteraan hadden centraler mogen staan. Nu porren deze steeds in je desbetreffende bil, naargelang waar je zit en neen ik heb geen extreem breed achterwerk...
12. Wat de prijs betreft : goedkoop is andere koek... Er moet diep in de buidel getast worden, toch als je je i3 wil uitrusten zoals het model dat ik mocht testen en eerlijk : voor minder uitgerust zou ik niet gaan... De technologie, de gebruikte materialen, de afwerking, het rijplezier, het gebruiksgemak, de algemene kwaliteit, verantwoorden wel een groot deel van de factuur, maar dan vind ik deze toch iets te hoog in verhouding met de "altijd mogelijk actieradius (zie puntje 10)". Maak er 280 à 300 km (altijd mogelijk) van, voor dezelfde prijs en de keuze zou wel eens gemaakt kunnen zijn. Oh ja, ik spreek dan wel voor de zuivere elektrische variant ! Voor de variant met 'Range Extender" zou ik niet meer opteren.
13. Als conclusie zou ik kunnen stellen dat de BMW i3 uniek is in zijn soort. Ik noem het zelfs een "contradictorische" auto. Wat voor de ene een nadeel kan blijken of zou zijn, blijkt dan voor de andere weer een voordeel, terwijl de voordelen blijven... Lang geleden dat een auto, want dat blijft het toch, noch zo veel emoties kon losweken. Uniek dus...
14. Enkele foto's :

Met de zon als brandstofbron.
foto1.jpg
foto1.jpg (73.95 KiB) 900 keer bekeken

Design spreekt mij aan.
foto2.jpg
foto2.jpg (68.99 KiB) 900 keer bekeken

Elektrisch, ook meer en meer bij hobbyisten...
foto3.jpg
foto3.jpg (79.37 KiB) 900 keer bekeken
Vonk

Re: BMW i3 [eGear.be test weekend]

Berichtdoor Vonk » 07 jun 2017 00:30

Deel 2 (wegens maximum 3 foto's)

Snel en laag vliegen...i3 kan het ook en even geruisloos...niet gedaan hoor
foto4.jpg
foto4.jpg (44.96 KiB) 899 keer bekeken

Open deur.
foto5.jpg
foto5.jpg (83.72 KiB) 899 keer bekeken