BMW I3, BMW speelt het spel niet eerlijk

Heb je een elektrisch voertuig? Geef het hier een topic!

BMW I3, BMW speelt het spel niet eerlijk

Berichtdoor Gert » 21 dec 2017 22:26

Ik ben echt benieuwd wat jullie vinden van het volgende verhaal....

Enkele maanden geleden heb ik een paar weekends test gereden met de BMW I3. Deze auto's waren niet uitgerust met snelladen en konden allemaal laden aan monofase 32A 7,4 kw per uur.
In de praktijk kwam het erop neer dat deze laadtijd voor mij meer dan voldoende was, er was dus geen nood om de peperdure optie snelladen te selecteren.
Enkele weken geleden mocht ik mijn BMW I3 in ontvangst nemen. De ontgoocheling kwam echter snel... Mijn I3 was beperkt in Ampère... hij kan maximum laden aan 16A, 3,4 kw per uur en wijkt in dat opzicht dus af van de testwagens.
In de praktijk wil dit zeggen dat hij meer dan 10 uur nodig heeft om te laden. De wagen is dus voor dagelijk woon-werkverkeer gewoon onbruikbaar.
In de BMW garage wist men mij te vertellen dat BMW de 32A mogelijkheid heeft gedeactiveerd wat er eigenlijk op neer komt dat ze hun klanten dwingen om de snellaadfunctie te nemen.
(en aangezien 3fase laden en DC samen moeten genomen worden zitten we hier al snel aan een optie van een kleine 2000 euro)

Pittig detail... de snellaadfunctie kunnen ze in mijn wagen niet meer inbouwen. Ik zit dus nu opgescheept met een wagen die mooi is om naar te kijken, maar waar je dus maar af toe mee kan rijden.

Ik vind dit puur bedrog van BMW; sterker nog... een wagen die een oplaadtijd van meer dan 10 uur nodig heeft zou gewoonweg niet op de markt mogen komen wegens gewoon nutteloos.

Ik hoor graag jullie reacties hierop....
Gert

Re: BMW I3, BMW speelt het spel niet eerlijk

Berichtdoor Jeff » 21 dec 2017 23:23

Heu... Hij kan toch de hele nacht opladen en elke morgen is hij vol. Normaal is de accu ook niet helemaal leeg en hoeft hij ook geen 10 uur laden.
Just my 2 cents.
Jeff

Berichtdoor Gert » 22 dec 2017 21:28

Hey Jef,

Mijn woon-verkeer is 190 km heen en terug. Ik kom dus thuis met een bijna lege batterij. Indien hij zou laden in 5 uur - zoals de testwagens - zou er geen enkel probleem zijn. Nu liggen de kaarten echter anders.
Gert

Berichtdoor Noël » 22 dec 2017 22:46

Laden op het werk is geen optie?

Ben ik blij dat ik een Kia gekozen heb. :lol:
Noël

Berichtdoor Jeff » 22 dec 2017 23:54

Ben eens gaan kijken op de B.M.W. site de c.c.s. optie kost 610€ dat zou toch in het basis paket mogen zitten. A.C. snelladen kost 1.110€
Heb eens een configuratie gedaan 53.670€ (amaai).
Dat is een vergelijkebare configuratie die ik nu heb op mijn huidige auto (crossover ice geen bmw)
Wacht op de Audi e-tron quatro hoeveel die kost, hoop op 75000€ maar zal wel (veel) meer zijn.
Jeff

Berichtdoor Gert » 23 dec 2017 10:19

Inderdaad, 53.000 euro voor een BMW I3 die minder stroom strekt dan mijn elektrische frietketel.
Een echt schandaal.

Interessant om te weten ... je kan AC en DC niet apart selecteren. Wederom kassa kassa voor BMW.

Eigenlijk zou een wagen die meer dan 11u moeten laden gewoon niet op de markt mogen komen.

Droevig in deze zaak is wel dat de I3 waarmee ik heb getest nog konden laden aan 7,4 monofase 32A.
Maar slim als ze zijn bij BMW hebben ze dit ondertussen gedeactiveerd.

Je bent dus nu verplicht om de dure combi optie erbij te nemen.

Bij mij komt nooit, maar dan nooit nog een BMW in huis.
Gert

Berichtdoor Surya » 27 dec 2017 11:07

Dat is helaas hoe BMW zijn opties doet: altijd in pakketjes. Wil je cruise control? Dan moet je het 'sublieme functies aan veel te hoge prijzen' pakket nemen van €3000 met tal van opties die je niet wil, maar anders heb je geen cruise control.

Nu had je de laadsnelheid bij het bestellen best geconfirmeerd natuurlijk, maar de verkoper had je er zeker ook op moeten wijzen dat je zonder dat pakket maar zeer traag zou kunnen opladen.

Nu ben ik natuurlijk van mening dat snelladen geen optie zou mogen zijn. Dat zou standaard op alle modellen moeten zitten.

Ik hoop dat je tot een goede oplossing kan komen met je dealer. Maak 'm maar eens goed duidelijk dat zij jou niet op de hoogte hebben gesteld van het snelheidsverschil en dat zij dus in de fout zijn gegaan.
ZOE ftw!
Surya

Keer terug naar Mijn elektrische auto/fiets/...