Ik ben echt benieuwd wat jullie vinden van het volgende verhaal....
Enkele maanden geleden heb ik een paar weekends test gereden met de BMW I3. Deze auto's waren niet uitgerust met snelladen en konden allemaal laden aan monofase 32A 7,4 kw per uur.
In de praktijk kwam het erop neer dat deze laadtijd voor mij meer dan voldoende was, er was dus geen nood om de peperdure optie snelladen te selecteren.
Enkele weken geleden mocht ik mijn BMW I3 in ontvangst nemen. De ontgoocheling kwam echter snel... Mijn I3 was beperkt in Ampère... hij kan maximum laden aan 16A, 3,4 kw per uur en wijkt in dat opzicht dus af van de testwagens.
In de praktijk wil dit zeggen dat hij meer dan 10 uur nodig heeft om te laden. De wagen is dus voor dagelijk woon-werkverkeer gewoon onbruikbaar.
In de BMW garage wist men mij te vertellen dat BMW de 32A mogelijkheid heeft gedeactiveerd wat er eigenlijk op neer komt dat ze hun klanten dwingen om de snellaadfunctie te nemen.
(en aangezien 3fase laden en DC samen moeten genomen worden zitten we hier al snel aan een optie van een kleine 2000 euro)
Pittig detail... de snellaadfunctie kunnen ze in mijn wagen niet meer inbouwen. Ik zit dus nu opgescheept met een wagen die mooi is om naar te kijken, maar waar je dus maar af toe mee kan rijden.
Ik vind dit puur bedrog van BMW; sterker nog... een wagen die een oplaadtijd van meer dan 10 uur nodig heeft zou gewoonweg niet op de markt mogen komen wegens gewoon nutteloos.
Ik hoor graag jullie reacties hierop....